Werk veilig.
Houd plezier.
Kijk vooruit.

Elleboogklachten

Verzamelnaam voor diverse klachten aan de elleboog. De tenniselleboog en de golferselleboog zijn beroepsgebonden.

  • Vaak een lokale oorzaak.
  • Krachtleverantie pols door de buig- en strekspieren.
  • Een combinatie van krachtleverantie en repeterende bewegingen van pols of elleboog of krachtleverantie pols en extreme polshouding.
  • Over het algemeen kan gedoseerde rust de klachten verminderen. Volledige rust werkt niet goed, omdat de spieren door het niet gebruiken in conditie afnemen.

  • Gebruik hulpmiddelen om belastende werkzaamheden voor de elleboog te beperken of kies voor een andere werkmethode.
  • Gebruik ergonomische handgereedschappen, elektrisch of door perslucht aangedreven (daardoor hoeft geen kracht en rotatie te worden geleverd).
  • Til zoveel mogelijk met twee handen, met de last zo dicht mogelijk bij het lichaam.
  • Neem regelmatig pauzes en wissel werkhoudingen af, vooral als er sprake is van herhaalde bewegingen van de arm (bijvoorbeeld schroeven indraaien of hameren).
  • Gebruik trillingsarm gereedschap en knijp niet te hard bij het gebruik er van.
  • Houd je handen bij koud weer warm.

Vraag advies aan je bedrijfsarts bij de arbodienst. Dat kan in het PAGO/DIA of plan een afspraak voor het spreekuur van de bedrijfsarts. Zo nodig kan de bedrijfsarts vervolgacties inzetten. De kosten hiervan betaalt Volandis. Weet je niet wie je bedrijfsarts is? Bel dan met de Vraagbaak van Volandis: 0341 - 499 299.

contact