Werk veilig.
Houd plezier.
Kijk vooruit.

Waarom tot tien tellen werkt!

De nascholing

Tijdens de nascholing 2021-2023 bouwen we voort op de training ‘puberbrein’ van de vorige nascholing 2018-2020 en gaan we hier verder op in. Van de vorige keer weten jullie nog dat in de leeftijd tussen 15 en 24 jaar het brein meer dan ooit open staat voor het aanleren van nieuwe vaardigheden. De leeftijd om nieuwe dingen te leren! Wat wil je nog meer als leermeester? Het brein van je leerling is in deze periode het creatiefst, ondernemend, leerbaar en meest kneedbaar van zijn hele verdere leven. En die impulsiviteit (eerst doen en dan pas denken) levert verrassende dingen op. 

Maar het brein is ook nog kwetsbaar en erg gevoelig. Het brein staat pas in de ‘leerstand’ als het veiligheid ervaart. Eigenlijk heeft iedereen, en pubers dus ook, een soort stoplicht in zijn hoofd. Als dat op groen staat kun je leren, bij oranje wordt dat al lastiger en bij rood is het brein alleen maar alert op dreigend gevaar. Het ervaren van ‘gevaar’ is heel persoonlijk; de één slaat al dicht bij een geintje en de ander gaat op slot als hij een grote mond krijgt.

Toch zijn dingen waar we allemaal meer of minder gevoelig voor zijn:

  • Hoe jijzelf, en anderen, kijken naar wat je kan en weet
  • Of je een beetje keuzevrijheid hebt of vooral dingen moet
  • Het gevoel of je er bij hoort, of buitengesloten wordt
  • Het wel of niet hebben van zekerheid
  • Het idee dat het ‘eerlijk’ is wat er gebeurt…of juist niet.

Ons brein is gevoelig voor bovenstaande zaken en let hier de hele dag op; 10 keer per minuut ‘scant’ het brein of bovenstaande nog wel een beetje oké is. Als het oké is wordt het brein ‘groen’, en  bij ‘dreigend gevaar’ (oftewel bovenstaande is niet oké) wordt het brein ‘rood’ (fight, flight, freeze) en staat niet meer open voor leren. Ook laten we zien dat je altijd invloed hebt op het brein van een ander. Die invloed zit vooral in de verwachtingen die je hebt van de leerling; geloof jij erin dat die leerling het wel gaat maken, is de kans groot dat dat ook gebeurt!

Jouw doen en laten is dus van invloed op de groei van de leerling. We gaan vandaag kijken hoe je hier nog bewuster mee kan omgaan en hoe je bv instructie en feedback zo kan geven dat het brein van de leerling op groen blijft; oftewel dat ie er iets van kan leren. 



Delen via:

contact