Werk veilig.
Houd plezier.
Kijk vooruit.

Blog 20: Podcast: Hoe speelt het Digitaal Skills Paspoort in op de skills based arbeidsmarkt?

Je hoort tegenwoordig steeds vaker de term ‘skillsgerichte arbeidsmarkt’ vallen. Een logische reactie hierop is het Digitaal Skills Paspoort (DSP). In deze podcast kijken we vooruit naar de ontwikkelingen met Claudia Klarenbeek, projectleider DSP Volandis. Claudia wil niets liever dan de vakmensen buiten op de bouwplaats of projectlocatie en binnen op kantoor een tool aanreiken om te laten zien wat je doet en waar je gelukkig van wordt.

Wat is een skillsgerichte arbeidsmarkt?

We zijn allemaal gewend dat er bij een sollicitatie gevraagd wordt om diploma’s of certificaten. Als student ben je gemiddeld zo 2 tot 4 jaar verder en daarna trots bezitter van een diploma. In de tussentijd doe je waarschijnlijk meer dan je tijdens je opleiding geleerd hebt. Bijvoorbeeld een klusje in het weekend, bijspringen in het bouwbedrijf van je oom of wie weet geef je wel training bij je sportvereniging. Dit zijn ook vaardigheden die het verdienen om in kaart gebracht te worden. Je kijkt dan niet alleen naar diploma’s, maar ook naar wat er nodig is aan skills om bepaalde klussen te kunnen doen. Zo ga je sneller en efficiënter om met kwaliteiten en zeker op een krappe arbeidsmarkt is het slim om breder te kijken.

Inspelen op de markt

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de energietransitie. Bestaande woningen moeten omgebouwd worden maar wie gaat dat doen? Nu staan er 3 busjes voor de deur omdat elke klus door een andere vakkracht uitgevoerd wordt. Hoe mooi zou het zijn als er maar 1 busje staat omdat er slimmer wordt omgegaan met werkzaamheden. Daarnaast is er nog de vergrijzing van de maatschappij waardoor veel mensen de arbeidsmarkt de komende jaren gaan verlaten. Zij zullen wel vervangen moeten worden en dan is het handig als je weet wie de gaten kunnen opvullen. De arbeidsmarkt zal altijd in beweging zijn en je bent toch nooit uitgeleerd?

Klaar voor een skillsgerichte arbeidsmarkt?

Omdat dit vraagt om een grote verandering in de denkwijze van zowel werknemers, werkgevers als opleiders staan we pas aan het begin. Werknemers moeten anders naar zichzelf gaan kijken. Wat kan en doe ik allemaal? Zo’n verandering gaat niet vanzelf, daar moet je ze bij helpen. Werkgevers kunnen met een andere bril naar werknemers kijken. Wat heb jij nodig aan kennis en vaardigheden om een bepaalde functie te vervullen. Daarnaast zal er een leertransitie moeten plaatsvinden waarbij opleiders kijken naar wat iemand nog wil leren. Een DSP registreert wat je gedaan hebt en wanneer. Zo zie je waar nog wat te leren valt, zowel voor een student of leerling, beginnend vakkracht als iemand die al vakvolwassen is.

Geen ‘light’ versie

Als je voor het DSP gaat moet je er ook helemaal voor gaan, want je hebt het volledige pakket nodig om goed over de arbeidsmarkt van de toekomst te navigeren. De tool is zo eenvoudig mogelijk ingericht, ook al zit er een forse bak aan technologie achter. Juist vanwege de gebruiksvriendelijkheid vinden vakmensen het leuk om in beeld te brengen wat ze allemaal kunnen. Wie is er niet trots op wat je iedere dag maakt of bouwt? Het doel voor het DSP is dat er in 2026 voor iedereen in de Bouw & Infra een DSP beschikbaar is.

Om dit te bereiken is er natuurlijk nog meer onderzoek nodig. We hebben jou nodig om  mee te werken en/of meedenken in een onderzoek? Zonder bouwers, geen voortuitgang en geen compleet DSP.

Claudia Klarenbeek

Claudia Klarenbeek

Specialist DSP en skills-based leren

Luister de podcast hier:

 

contact